STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1
IMIENIA ADAMA MICKIEWICZA W PUSZCZYKOWIE.
Tekst jednolity kwiecień 2011
Rozdział 1 Przepisy definiujące.
§1
Ilekroć w dalszych przepisach będzie mowa bez bliższego określenia o:
1) szkole –należy rozumieć Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w
Puszczykowie,
2 )ustawie –należy rozumieć Ustawę z dnia 7 września 1991r. o Systemie Oświaty
(Dz. U. z1996r.nr 67 , poz. 329 z późniejszymi zmianami),
3) statucie –należy rozumieć Statut Szkoły (Dz.U. nr 14 poz.131),
4) Karcie nauczyciela - należy przez to rozumieć ustawę z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 Nr 56 z póź. zm.)
5) dyrektorze, radzie pedagogicznej, samorządzie uczniowskim, radzie rodziców-należy rozumieć organy działające w Szkole Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Puszczykowie
6) uczniach i rodzicach- należy rozumieć uczniów szkoły oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów,
7) wychowawcy – należy rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w szkole,
8) organie prowadzącym szkołę – należy rozumieć Miasto Puszczykowo, w imieniu którego działa Burmistrz Miasta Puszczykowa,
9) organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą – należy przez to rozumieć
Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w Poznaniu.
Rozdział 2 Nazwa szkoły i inne informacje o szkole
§2
1.Szkoła Podstawowa numer 1 imienia Adama Mickiewicza w Puszczykowie jest sześcioletnią szkołą publiczną.
2.Szkoła nosi imię Adama Mickiewicza.
3.Siedziba Szkoły znajduje się w Puszczykowie przy ulicy Wysokiej 1.
4.Szkoła prowadzi oddziały przedszkolne.
5. Na pieczęciach i stemplach może być używany czytelny skrót nazwy.
Rozdział 3 Cele i zadania szkoły
§3
1. Celem szkoły jest kształcenie i wychowywanie dzieci przygotowujące do dalszej nauki w gimnazjum i życia we współczesnym świecie.
W szczególności szkoła:
a) umożliwia zdobywanie wiedzy w zakresie niezbędnym do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i rozwijanie dociekliwości poznawczej;
b) wspomaga przyswajanie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów;
c) kształtuje umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
d) wspomaga wychowawczą rolę rodziny, kształtując postawy otwartości i tolerancji nastawione na wzajemne porozumiewanie się, rozwiązywanie konfliktów, eliminowanie agresji, rozwijanie empatii i wrażliwości, a także świadome dążenie do dobra indywidualnego i społecznego;
e) kształtuje u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie;
f) stymuluje samodzielność, przedsiębiorczość i poczucie odpowiedzialności za siebie i innych;
g) w miarę możliwości organizuje i sprawuje opiekę nad uczniami, stosownie do ich wieku i potrzeb.
2. Celem szkoły jest rozwijanie u uczniów miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kulturowe Europy i świata.
3. Szkoła przygotowuje uczniów do określania własnych wartości i celów życiowych, rozpoznawania wartości moralnych, wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, sprawiedliwości i wolności.
4. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą i przejawami patologii społecznej.
Rozdział 4 Oddziały przedszkolne w szkole
§4
1. Szkoła prowadzi oddziały przedszkolne.
2. Cele, zadania i organizacja zajęć oddziałów przedszkolnych:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
11)Prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanka.
12)Szkoła organizuje dla dzieci lekcje religii. W tym czasie dzieci nieuczęszczające na religię mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
13)W sprawowaniu opieki nad dziećmi konieczne jest przestrzeganie przez rodziców obowiązku przyprowadzania lub odbierania dzieci ze szkoły.
14)Dzieci mogą być odbierane przez inne osoby dorosłe upoważnione na piśmie przez rodziców. Osoby te muszą zapewnić dziecku pełne bezpieczeństwo.
15)Dziecko nie może być odbierane przez rodziców lub opiekunów będących pod
wpływem alkoholu.
16)Zajęcia obowiązkowe odbywają się codziennie w godzinach od 8.00 do 13.00.
17)W ramach zajęć szkoła organizuje nieodpłatnie naukę języka angielskiego w wymiarze jednej godziny lekcyjnej, przeprowadzanej jednorazowo lub podzielonej na dwa spotkania.
18)Dzieci z rejonu szkoły objęte są rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym.
19)Obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko ukończy pięć lat.
Rozdział 5 Obowiązek szkolny
§5
1.Obowiązek szkolny dziecka w szkole podstawowej rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym ukończy sześć lat i trwa do ukończenia szkoły.(czyli do ukończenia klasy szóstej). (W przypadku dzieci urodzonych w 2005 r. decyzję o podjęciu nauki od 6 lat podejmują rodzice.)
2.Dziecko może rozpocząć naukę w szkole rok wcześniej lub być odroczone od obowiązku szkolnego w zależności od osiągnięcia psychofizycznej dojrzałości szkolnej.
3.Decyzję o odroczeniu lub wcześniejszym przyjęciu dziecka podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Rozdział 6 Tryb przyjmowania uczniów do szkoły
§6
1.Do szkoły uczęszczają dzieci objęte obowiązkiem szkolnym, zamieszkałe w ustalonym przez organ prowadzący obwodzie szkolnym.
2.Organ prowadzący, w porozumieniu z dyrektorem ustala liczbę oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych.
3.Liczba uczniów w oddziałach jest zgodna z wymogami prawa oświatowego i nie przekracza w oddziałach przedszkolnych 25 uczniów a w klasach pierwszych 26.
4.Do klasy pierwszej rodzice zapisują dziecko z rocznym wyprzedzeniem informując gdzie dziecko będzie realizować roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
5. Rekrutacja do szkolnych oddziałów przedszkolnych i klas I rozpoczyna się w marcu.
6.Do rodziców dzieci mieszkających w obwodzie szkoły, którzy do końca marca nie zapisali swojego dziecka i nie poinformowali szkoły o miejscu jego zapisania, w kwietniu pracownik sekretariatu szkoły wysyła pisma w celu uzyskania informacji.
8.Na wniosek rodziców dyrektor szkoły może przyjąć dziecko mieszkające poza obwodem szkoły jeśli dysponuje wolnymi miejscami w oddziałach.
9.Przyjęcie dzieci spoza obwodu odbywa się wg następujących zasad:
a) do końca marca rodzice składają w sekretariacie wniosek o przyjęcie dziecka do szkoły,
b) do końca lipca dyrektor szkoły powiadamia o rodziców czy dziecko zostało przyjęte do szkoły,
c) głównym argumentem decydującym o przyjęciu dziecka spoza obwodu jest to, że do szkoły uczęszcza jego rodzeństwo.
Rozdział 7 Organizacja pracy szkoły
§7
1. Szkoła organizuje zajęcia dydaktyczno – wychowawcze w systemie blokowym i klasowo- lekcyjnym.
2.Podstawowymi formami działalności dydaktycznej i wychowawczej szkoły, których wymiar określają ramowe plany nauczania są:
1) obowiązkowe zajęcia lekcyjne,
2) zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze organizowane dla uczniów mających trudności w nauce,
3) kółka rozwijające zainteresowania,
4) zajęcia gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej wspomagającej rozwój dziecka z
mikrodefektami rozwojowymi,
3.Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
4.W przypadku edukacji wczesnoszkolnej czas trwania zajęć uzależniony jest od bloku tematycznego i aktywności uczniów.
5.Obowiązkowe zajęcia lekcyjne odbywają się w systemie jednozmianowym. W przypadkach skrajnych dopuszcza się zorganizowanie drugiej zmiany.
§8
§9
1.Podstawą organizacji nauczania w danym roku szkolnym jest arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły do 30 kwietnia na podstawie ramowego planu nauczania ustalonego przez MEN. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
2.Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony zgodnie z podstawowymi wymogami zdrowia i higieny, racjonalnie planujący pracę uczniów i nauczycieli.
3.Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zgodnie z ramowym planem nauczania w cyklu kształcenia oraz zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
4.Dyrektor uwzględnia corocznie w arkuszu organizacyjnym szkoły podział na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki.
5.Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są osobno dla dziewcząt i chłopców w grupach liczących od 12-26 uczniów.
§10
1.Szkoła organizuje zajęcia z religii w wymiarze dwóch godzin tygodniowo.
2.Na życzenie rodziców, gdy dotyczy to grupy siedmiorga uczniów, szkoła organizuje zajęcia z etyki.
3.Uczniowie, którzy nie uczestniczą w zajęciach z religii są objęci opieką wychowawców świetlicy szkolnej.
3.Niektóre zajęcia obowiązkowe, w tym fakultatywne oraz kółka zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe, mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym, w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych.
4.Szkoła może organizować na swym terenie płatne, nadobowiązkowe zajęcia zgodnie z życzeniem uczniów i rodziców.
5. Szkoła stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.
§11
1.Szkoła umożliwia uczniom szczególnie uzdolnionym prowadzenie indywidualnego toku lub programu nauki.
2.Na wniosek rodziców lub za ich zgodą dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej może zezwolić uczniowi na indywidualny tok lub program nauki a także wyznaczyć nauczyciela opiekuna. Odmowa udzielenia zezwolenia na wniosek rodziców następuje w drodze decyzji administracyjnej.
3.Szkoła organizuje indywidualne nauczanie lub indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne w domu ucznia, dla dzieci, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
4.Szkoła organizuje indywidualne nauczanie lub indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne w domu ucznia lub na terenie szkoły dla dzieci, które zgodnie z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej nie mogą kształcić się w zespole klasowym lub szkolnym oddziale przedszkolnym.
4.Dyrektor szkoły, której uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, organizuje takie nauczanie w porozumieniu z organem prowadzącym.
5.Uczeń może być zwolniony z nauki wychowania fizycznego.
6.Decyzję o zwolnieniu ucznia podejmuje dyrektor szkoły na podstawie zaświadczenia lekarskiego.
§12
1.Szkoła udziela wszechstronnej pomocy pedagogiczno – psychologicznej polegającej na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych psychofizycznych możliwości ucznia a także na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
2.Szkoła organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w formie:
a) zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych,
b) zajęć rozwijających uzdolnienia,
c) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
d) porad i konsultacji,
e) warsztatów i szkoleń dla nauczycieli i rodziców.
3.Udzielanie pomocy indywidualnej uczniowi, wychowankowi oddziału przedszkolnego jest planowane i koordynowane przez zespół, nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów powołany przez dyrektora szkoły.
4.Poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli stanowią wsparcie merytoryczne dla nauczycieli.
§13
1.Szkoła gwarantuje wszystkim uczniom opiekę a w szczególności:
a) podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole sprawują nauczyciele prowadzący zajęcia,
b) w trakcie zajęć pozalekcyjnych opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole sprawują nauczyciele organizujący zajęcia.
c) podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie rajdów, wycieczek organizowanych przez szkołę osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo uczniów jest nauczyciel oraz inna osoba pełnoletnia, która złoży deklarację o odpowiedzialności według ogólnie przyjętych przepisów BHP,
d) podczas przerw w szkole opiekę uczniom gwarantują nauczyciele (zgodnie z regulaminem dyżurów), czas i miejsce dyżurów określa harmonogram przedstawiony radzie pedagogicznej na jej pierwszym posiedzeniu w nowym roku szkolnym.
§14
1. Raz w roku w ostatnim tygodniu nauki obchodzone jest Święto Patrona Szkoły.
2.W trakcie roku szkolnego twórczość patrona szkoły popularyzowana jest przez:
- konkursy recytatorskie i plastyczne,
- wzbogacanie księgozbioru szkolnego.
§15
1.Szkoła umożliwia korzystanie ze stołówki ajencyjnej, która przygotowuje obiady zapewniając higieniczne warunki spożycia.
2.Uczniowie korzystający z obiadów wnoszą ajentowi opłatę, ustaloną przez ajenta w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
3.Ajent nieodpłatnie przygotowuje uczniom herbatę z produktów zakupionych przez radę rodziców.
§16
1.Uczniowie mogą korzystać z zajęć pozalekcyjnych zorganizowanych w świetlicy.
2.Zajęcia te organizowane są przede wszystkim dla uczniów klas najmłodszych, którym rodzice ze względu na czas pracy nie mogą zagwarantować właściwej opieki.
3.Zajęcia te prowadzone są w grupach wychowawczych, których liczebność nie powinna przekraczać 25 uczniów.
4.Świetlica jest czynna codziennie w godzinach od 7.00 do 17.00.
5.Zapisu do świetlicy dokonuje się na podstawie karty zgłoszeniowej, która określa również zasady odbioru dziecka ze świetlicy.
6.Świetlica prowadzi różne formy zajęć:
a) zajęcia plastyczno-techniczne,
b) gry i zabawy świetlicowe.
7. Dla wychowanków oddziałów przedszkolnych i uczniów klas pierwszych działa osobna świetlica w godzinach od zakończenia zajęć pierwszoklasistów do 15.30. Świetlica ta wykorzystuje osobne pomieszczenie.
8.Za pracę i bezpieczeństwo dzieci w świetlicy odpowiadają nauczyciele wychowawcy.
§17
1.W szkole funkcjonuje biblioteka szkolna.
2.Użytkownikami biblioteki są: uczniowie, nauczyciele, rodzice oraz pracownicy administracji i obsługi.
3.Lokal biblioteki umożliwia :
a) gromadzenie i opracowanie zbiorów,
b) korzystanie ze zbiorów w czytelni lub ich wypożyczanie,
c) prowadzenie zajęć dydaktycznych w małych grupach,
d) korzystanie ze Szkolnego Centrum Multimedialnego.
4.Godziny pracy biblioteki dostosowane są do czasu trwania zajęć szkolnych.
5.Do zajęć nauczyciela bibliotekarza należy:
a) popularyzacja książek i czasopism,
b) pomoc przy doborze lektur,
c) udzielanie informacji bibliograficznej,
d) uzupełnianie i selekcja księgozbioru,
e) prowadzenie zajęć przysposobienia czytelniczego.
6.Pracę biblioteki i Szkolnego Centrum Multimedialnego reguluje regulamin biblioteki.
§18
1.Szkoła otacza szczególną opieką dzieci pozostające w rodzinach zastępczych zamieszkałe w rejonie szkoły.
§19
1.W szkole odbywa się nauczanie religii w wymiarze dwóch godzin tygodniowo.(Oddział przedszkolny jedna godzina tygodniowo).
Rozdział 8 Organy Szkoły i ich kompetencje
§20
a) dyrektor szkoły,
b) rada pedagogiczna,
c) samorząd uczniowski,
d) rada rodziców.
Kandydata na dyrektora wyłania się w drodze konkursu.
a) kieruje bieżącą działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny,
c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
d) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i radę rodziców i ponosi odpowiedzialność za jej prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą działalność szkoły,
f) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
g) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
h) odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu klas szóstych,
i) stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie w zbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
j) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
4.Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
5.Dyrektor decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
b) wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,
c) odroczeniu obowiązku szkolnego dziecka mieszkającego w obwodzie szkoły, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,
d) wyrażania zgody (na wniosek rodziców) na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą,
e) przyznawania nagród dyrektora oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły,
f) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń , nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
g) dopuszczenia do użytku szkolnego zestawu programów nauczania (po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej),
h) dopuszczenia do użytku w szkole zaproponowanego przez nauczyciela podręcznika,
i) zatwierdzania planu rozwoju zawodowego nauczycieli,
j) wyznaczania opiekuna stażu,
k) powoływania komisji kwalifikacyjnej dla nauczyciela stażysty.
7. Powołuje jako ciało doradcze Prezydium Rady Pedagogicznej.
8. W szkole funkcjonuje stanowisko wicedyrektora.
10. Zadaniem wicedyrektora jest wspomaganie dyrektora w kierowaniu szkołą zgodnie z ustalonym przydziałem zadań i kompetencji oraz zastępowanie dyrektora w przypadku jego nieobecności.
§21
a). zatwierdzanie planów pracy szkoły (po ich zaopiniowaniu),
b). zatwierdzanie wyników klasyfikacyjnych i promocji uczniów,
c). podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
d). ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego.
10. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a). organizację pracy szkoły w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b). projekt planu finansowego szkoły,
c). wnioski dyrektora dotyczące wystąpienia o przyznanie nauczycielom odznaczeń,
nagród i innych wyróżnień,
d). propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
e) Programy, które zostaną dopuszczone przez dyrektora do użytku szkolnego,
f) Propozycje realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w klasach IV – VI, przedstawione przez dyrektora szkoły,
g) Oraz inne zawarte w § 4 Regulaminu Rady Pedagogicznej.
11. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w pkt.9, niezgodnych z przepisami prawa oświatowego. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący i kuratora oświaty, który uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej nieprawidłowości.
12. Rada przygotowuje projekt Statutu Szkoły albo jego zmiany.
13. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie ze stanowiska dyrektora oraz do dyrektora o odwołanie nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora.
14. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
15. Rada Pedagogiczna pracuje zgodnie z Regulaminem, który jest załącznikiem do Statutu
16. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
17. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników.
§21
1.W szkole działa samorząd uczniowski.
2.Samorząd uczniowski wybierany jest przez ogół uczniów w sposób powszechny i tajny.
3.Opiekun samorządu jest wybierany przez uczniów .
4.Samorząd jest współorganizatorem życia szkoły w tym celu:
a) podejmuje inicjatywy związane z działalnością szkoły umożliwiające rozwój i zaspokojenie zainteresowań uczniów,
b) członkowie samorządu spotykają się z dyrektorem szkoły w celu wymiany opinii, uwag i spostrzeżeń dotyczących życia szkoły.
5.Samorząd działa zgodnie z Regulaminem, który jest załącznikiem do Statutu.
§22
1.Rodzice współdziałają ze szkołą w sprawach wychowania i kształcenia swoich dzieci.
2.Rodzice mają prawo do:
a) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole,
b) znajomości Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania,
c) rzetelnej informacji na temat osobowości swego dziecka, jego zachowania, postępowania i przyczyn trudności w nauce,
d) uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
e) wyrażania i przekazywania radzie pedagogicznej, dyrektorowi i organom nadzorującym szkołę opinii i wniosków na temat pracy szkoły,
f) uchwalania Programu Wychowawczego Szkoły i Szkolnego Programu Profilaktyki.
3.Formą ścisłej współpracy rodziców ze szkołą jest ich działalność w prezydium rady rodziców, którą tworzą reprezentanci rodziców wszystkich klas wybieranych co roku na pierwszym zebraniu z rodzicami.
4.Zasady wyboru członków rady rodziców oraz jej działania określa regulamin rady rodziców, który jest załącznikiem do Statutu.
5.Szkoła organizuje zaplanowane w podane do publicznej wiadomości spotkania konsultacyjne z rodzicami stwarzając możliwość udzielania rodzicom bieżących informacji o postępach w nauce i zachowaniu każdego ucznia.
6.Szkoła organizuje okresowe klasowe zebrania rodziców, na których przekazywane są za pośrednictwem wychowawcy klasy najważniejsze informacje dotyczące całego zespołu klasowego a w szczególności informacje o:
a) postępach w nauce,
b) problemach wychowawczych,
c) planach imprez klasowych.
Rozdział 9 Obowiązki nauczyciela
§23
a) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami oraz odpowiada, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, za ich życie, zdrowie i bezpieczeństwo,
b) zapewnia prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego, w szczególności poprzez:
- realizację obowiązujących programów nauczania
- stosowanie właściwych metod nauczania
- systematyczne przygotowywanie się do zajęć
- pełne wykorzystywanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć
- właściwe prowadzenie pozostającej w jego gestii dokumentacji działalności pedagogicznej
c) dba o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny
d) wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania
e) udziela uczniom pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu
o rozpoznane potrzeby uczniów,
f) przygotowanie i przeprowadzenie zgodnie z procedurami sprawdzianu klas szóstych.
g) Nauczyciel oddziału przedszkolnego przeprowadza diagnozę przedszkolną w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej. Diagnozę przeprowadza się w ostatnim miesiącu roku szkolnego.
5.Nauczyciel zobowiązany jest do prowadzenia zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów zgodnie z art. 42 ust.2 pkt.2 lit. a Karta Nauczyciela.
§24
1.Nauczyciele uczestniczą w pracach rady pedagogicznej.
2.Nauczyciele zobowiązani są do zachowania tajemnicy posiedzeń rady pedagogicznej,
na zasadach określonych w art.43 ust.3 ustawy.
§25
umiejętności dydaktycznych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
w szczególności poprzez:
a) pracę własną
b) udział w pracach zespołu przedmiotowego
c) korzystanie z pozaszkolnych form wspierania działalności pedagogicznej.
§26
1.Zasady i tryb sprawowanie nadzoru pedagogicznego oraz oceniania pracy nauczycieli
określają odrębne przepisy.
§27
1.Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą
zespół samokształceniowy.
2.Pracą zespołu samokształceniowego kieruje, zaproponowany przez dyrektora, przewodniczący zespołu.
3.Zespół samokształceniowy pracuje według planu sporządzonego na dany rok szkolny,
zgodnie z ustaleniami planu pracy szkoły.
4.Cele i zadania zespołu samokształceniowego obejmują:
a) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programów nauczania
b) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania
c) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli
d) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych
i eksperymentalnych programów nauczania
Rozdział 10 Obowiązki wychowawcy
§28
1.Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
a) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie
b) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów
c) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
2.Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
a) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
b) wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
-planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
-ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
c) zapoznaje rodziców i uczniów z obowiązującymi w szkole zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
d) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie , uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów , a także wobec tych uczniów , którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych, potrzebne jest zapewnienie indywidualnej opieki,
e) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:
-poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
-współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci oraz otrzymywania od rodziców pomocy w swoich działaniach,
-włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,
f) współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień.
§29
1.Realizując zadania wychowawca w szczególności spotyka się z rodzicami uczniów na wywiadówkach, organizowanych nie rzadziej niż dwa razy w semestrze.
2.O terminie spotkań decyduje dyrektor na wniosek wychowawcy.
3.Informację o wywiadówce przekazuje się zainteresowanym w sposób zwyczajowo przyjęty w szkole, co najmniej na tydzień przed planowanym terminem jej odbycia.
4.W wywiadówkach mogą też uczestniczyć nauczyciele nie będącymi wychowawcami.
5.Szczegółowe zasady informowania rodziców o bieżących i okresowych wynikach w nauce ich dzieci określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.
Rozdział 11 Prawa i obowiązki ucznia
§30
1.Uczeń ma w szczególności prawo do:
1)właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2)opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
3)życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
4)swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
5)rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
6)sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce
7)pomocy w przypadku trudności w nauce,
8)korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
9)korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
10)wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
2.Zasady informowania o sprawdzianach i ogłaszania ich wyników, postępowanie w sprawach poprawiania bieżących ocen określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.
§31
1.Uczeń w szczególności zobowiązany jest do:
1)przestrzegania obowiązujących w szkole przepisów,
2)podporządkowania się zaleceniom dyrektora i innych nauczycieli,
3)systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły
oraz właściwego przygotowania się do nich i zachowania w ich trakcie,
4)przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych
pracowników szkoły,
5)dbania o własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój,
6)dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
2.Ucznia obowiązuje ponadto zakaz picia alkoholu, używania narkotyków i palenia tytoniu.
3. Szczegółowe obowiązki ucznia i zasady właściwego zachowania w szkole określa Regulamin Szkoły, który jest załącznikiem do Statutu.
Rozdział 12 Nagrody i kary
§32
1.Ucznia można nagrodzić za:
1)wybitne osiągnięcia w nauce,
2)zaangażowanie w różnorodną działalność na rzecz szkoły,
3)osiągnięcia związane z działalnością pozalekcyjną szkoły,
2.Nagrodami, o których mowa są:
1)pochwała wychowawcy wobec całej klasy,
2)pochwała wychowawcy lub dyrektora wobec uczniów szkoły,
3)list gratulacyjny dla rodziców absolwentów, którzy ukończyli Szkołę Podstawową nr 1
im. Adama Mickiewicza ze średnia ocen 4, 75 i bardzo dobrym zachowaniem.
4)nagroda im. Marii Ossowskiej dla absolwenta Szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama
Mickiewicza w formie wycieczki lub jej równowartości pieniężnej za całokształt osiągnięć
szkolnych (za wysokie wyniki w nauce, wzorową kulturę osobistą i szczególne
zaangażowanie w pracę społeczną).
6)Medal im. Adama Mickiewicza, dla absolwentów Szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama
Mickiewicza, którzy uzyskali średnią ocen przynajmniej 5,1 ( oceny z zajęć edukacyjnych
nie mogą być niższe od oceny bardzo dobrej, a przynajmniej jedne zajęcia muszą być
ocenione na ocenę celującą) oraz wzorowe zachowanie.
7)Nagroda dyrektora szkoły -rzeczowa - dla uczniów klas IV – VI za średnią ocen z zajęć
edukacyjnych 6,0,
8)nagrody rzeczowe - książki- za wysokie wyniki w nauce i zachowaniu. W przypadku
uczniów klas IV – VI za średnią ocen 5.00, wzorowe i bardzo dobre zachowanie
z zastrzeżeniem, że z żadnych zajęć edukacyjnych nie może otrzymać oceny niższej niż
dobrą.
9) Dyplomy i inne nagrody za udział w różnych konkursach i turniejach sportowych.
3.Wychowawca lub dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, może postanowić
o przyznaniu nagrody w innej formie.
4.Z wnioskiem o przyznanie nagrody może wystąpić każdy członek społeczności szkolnej, z tym, że wniosek taki nie ma charakteru wiążącego.
§33
1.Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu, a w szczególności uchybianie obowiązkom, uczeń może zostać ukarany:
1) upomnieniem nauczyciela lub wychowawcy klasy,
2) naganą pisemną nauczyciela lub wychowawcy klasy,
3) ograniczeniem przywilejów (z Karty Przywilejów zawartej w Programie
Wychowawczym Szkoły),
4) upomnieniem lub naganą ustną dyrektora,
5) upomnieniem lub naganą dyrektora z wpisem do dziennika lekcyjnego,
2.Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia. Kary nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność i godność osobistą ucznia.
3.O nałożonej karze informuje się rodziców.
4.Od kary nałożonej przez wychowawcę przysługuje odwołanie do dyrektora. Odwołanie może wnieść rodzic w ciągu 7 dni od uzyskania informacji.
5.Dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 7 dni od jego otrzymania. Rozstrzygnięcie dyrektora jest ostateczne.
6.Od kar nakładanych przez dyrektora przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Przepisy ust.5 i 6 stosuje się odpowiednio z tym, że przed podjęciem rozstrzygnięcia dyrektor zasięga opinii rady pedagogicznej.
Rozdział 13 Ocenianie
§34
1. Zasady oceniania określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.
Rozdział 14 Ceremoniał szkolny
§35
1. Szkoła posiada własny sztandar, który towarzyszy najważniejszym uroczystościom szkolnym: rozpoczęcie roku szkolnego, zakończenie roku szkolnego, Święto Patrona Szkoły, Ślubowanie pierwszoklasistów, Świętom Państwowym a także innym nadzwyczajnym okazjom. Na sztandarze szkoły napisano: jedna strona: Ojczyzna – Nauka - Praca, druga strona: Szkoła Podstawowa nr 1 im. A. Mickiewicza w Puszczykowie.
2. Wejście i wyjście sztandaru zapowiada komenda: „Sztandarowi cześć” oraz granie werbla.
3. Do pocztu sztandarowego wybierani są uczniowie klas piątych. Kadencja trwa od Święta Patrona Szkoły w kończącym się roku szkolnym do Święta Patrona Szkoły w następnym roku szkolnym.
4. Wyboru pocztu sztandarowego dokonuje rada pedagogiczna na posiedzeniu przed zakończeniem roku szkolnego.
5. Uroczyste przekazanie sztandaru odbywa się podczas uroczystości pożegnania absolwentów.
6. W czasie tej uroczystości uczniowie klas szóstych składają ślubowanie zgodnie z rotą:
Rota ślubowania
przyrzekamy
swą postawą godnie reprezentować naszą szkołę
przyrzekamy
być prawowitym obywatelem naszej małej ojczyzny Puszczykowa
przyrzekamy
starać się być dobrym kolegą, a swym zachowaniem sprawiać radość rodzicom i nauczycielom
7. Szkoła posiada logo i flagę. Autorami jednego i drugiego są byli uczniowie.
8. Szkoła uczy poszanowania godła i symboli narodowych.
9. Podczas wymienionych wyżej uroczystości społeczność szkolna śpiewa hymn państwowy.
10.Szkoła organizuje również uroczystości związane z tradycją polską.
Rozdział 15 Postanowienia końcowe
§36
1.Szkoła używa pieczęci okrągłej i stempla według ustalonego wzoru.
2.Szkoła prowadzi dokumentację zgodną z obowiązującą instrukcją kancelaryjną i ustaleniami MEN.
3.Szkoła przechowuje dokumentację, która jest podstawą wydania duplikatów świadectw zgodnie z odrębnymi przepisami.
4.Zasady gospodarki finansowej i materialnej szkoły określają odrębne przepisy.
5.Zmiany w Statucie wprowadzane są uchwałą rady pedagogicznej.
Rozdział 16 Załączniki
§37
Załączniki do Statutu Szkoły stanowią jego integralną część:
Regulamin Szkoły – załącznik nr 1
Regulamin Rady Pedagogicznej- – załącznik nr 2
Regulamin dyżurów- – załącznik nr 3
Regulamin Samorządu Uczniowskiego- – załącznik nr 4
Regulamin Rady Rodziców- załącznik nr 5
Wewnątrzszkolny System Oceniania- załącznik nr 6
Program wychowawczy szkoły- – załącznik nr 7
Program profilaktyki- – załącznik nr 8
Dnia 7 kwietnia 2011 r. Rada Pedagogiczna zatwierdziła Statut Szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Puszczykowie.– tekst jednolity.
Dnia 17.01.2000 r. Rada Pedagogiczna zatwierdziła treść pierwszego Statutu Szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Puszczykowie.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza